Begroting 2021
portal

Programmaplan

Programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatiewet

Overige ontwikkelingen

Huishoudelijke Ondersteuning
Het door onze gemeente ontwikkelde model voor de uitvoering van Huishoudelijke ondersteuning is onderdeel geworden van de eind 2020 afgeronde regionale aanbesteding. Een algemene voorziening bleek niet meer het verwachte voordeel op te leveren, doordat ook hiervoor de eigen bijdrage maximaal € 19,00 per maand mag zijn. Medio 2020 zijn we als gemeente al gestart met de implementatie van ons urenmodel (in de vorm van een pilot). Vanaf de start van het nieuwe contract per 1 januari 2021 geldt dit voor alle cliënten in onze gemeente.

Ambulantisering Geestelijke Gezondsheidszorg (GGZ)
De ambulantisering van de GGZ zorgt voor een grotere doelgroep psychisch kwetsbare burgers voor de gemeenten. Er is veel aandacht voor ‘personen met verward gedrag’. Daarnaast komt de functie beschermd wonen ook naar de gemeenten. Daarom is het van belang de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) / Bijzondere Zorg beter neer te zetten. De GGD zet in op de doorontwikkeling van de afdeling Bijzondere Zorg. Dit betekent investeren in professionalisering en bedrijfsmatiger werken.
Ook ontwikkelt de GGD samen met andere partners de monitor OGGZ door. Zo ontstaat een gezamenlijk beeld van de gehele keten en kunnen er gericht interventies op knelpunten worden ingezet.

Gemeenten worden in 2022 (financieel) verantwoordelijk voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
De (financiële) transitie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang is uitgesteld tot 1 januari 2022, de oorspronkelijke datum was 1 januari 2020.
Inmiddels hebben de VNG en het ministerie over Beschermd Wonen een akkoord bereikt, waarvan de kern is:

  • In tien jaar tijd een gefaseerde invoering van het objectieve financiële verdeelmodel voor beschermd wonen;
  • In die tien jaar gefaseerd de door-decentralisatie beschermd wonen uitvoeren;
  • Vanaf 2022 wordt een deel van de middelen voor het eerst objectief verdeeld;
  • De centrumgemeenten blijven verantwoordelijk voor bestaande cliënten, nieuwe cliënten worden de verantwoordelijkheid van alle gemeenten;
  • Over de eventuele door-decentralisatie van de Maatschappelijke Opvang naar alle gemeenten wordt op basis van een evaluatie over vier jaar een beslissing genomen.

Voor de inrichting van voorzieningen voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang wordt, op het schaalniveau van Gelderland-Zuid, gewerkt aan een meerjaren-uitvoeringsstrategie (uitvoeringsplan). Dit plan betreft een verdere uitwerking van het regionaal beleidsplan ‘Samen Dichtbij’ (2017).

Doorontwikkeling regionale samenwerking inkoop Wmo en jeugd
Er zijn verschillende ontwikkelingen die de regionale samenwerking op het gebied van inkoop Wmo en jeugd beïnvloeden. Er komt een nieuwe Jeugdwet om een effectievere samenwerking tussen gemeenten te realiseren. Het kabinet wil dat deze wetswijziging begin 2023 in werking treedt. Medio juli/augustus 2020 heeft de VNG namens de gemeenten gereageerd op de consultatie van dit wetsvoorstel. De VNG is geen voorstander van deze nieuwe wetgeving, omdat gemeenten dan keuzevrijheid in moeten leveren. Daarom heeft de VNG de Norm voor Opdrachtgeverschap opgesteld. Daarin verstevigen de gemeenten hun onderlinge samenwerking, maar dit gaat niet zover als op dit moment in de voorgenomen nieuwe Jeugdwet staat omschreven. Tijdens de ALV van de VNG is de Norm voor Opdrachtgeverschap aangenomen. Dat betekent dat wij in ieder geval de regionale samenwerking op het gebied van Wmo en jeugdzorg zullen moeten versterken. Dit houdt ten minste in dat er een regiovisie zal moeten worden opgesteld. Verder is er op dit moment nog veel onzeker over hoe ver de samenwerking zal moeten reiken en de termijnen waarop dit gerealiseerd moet zijn. Wel is duidelijk dat we in ieder geval op zeer korte termijn aan de slag moeten om een regiovisie te realiseren. Wij volgen deze ontwikkelingen nauwlettend.

Daarnaast moet er met ingang van 2022 een nieuwe inkoop op het gebied van Wmo en jeugdzorg gerealiseerd zijn. Dit is een traject met een doorlooptijd van anderhalf jaar, waarbij de deelnemende gemeenten samen zullen onderzoeken hoe dit het beste vormgegeven kan worden. Hierbij worden ook de zorgaanbieders zelf betrokken.
De visie die dit inkoopproces van de gemeenten vraagt, heeft overlap met de onderwerpen die in de regiovisie meegenomen moeten worden. Deze processen worden goed op elkaar afgestemd.  

Invoering Wet Inburgering
Op 1 juli 2021 wordt de nieuwe Wet Inburgering van kracht. Gemeenten worden (weer) verantwoordelijk voor het aanbieden van inburgeringstrajecten voor inwoners. Er worden drie verschillende leerroutes aangeboden:

  1. de onderwijsroute voor jongere inburgeraars heeft tot doel uitstroom naar een reguliere MBO- HBO- of WO-opleiding;
  2. de B1-route heeft tot doel taalniveau B1 te behalen om uitstroom naar werk mogelijk te maken;
  3. de zelfredzaamheidsroute is bedoeld voor de doelgroep voor wie het B1-niveau en/of uitstroom naar werk niet haalbaar lijkt.

Gelet op de schaalgrootte werken gemeenten in Rivierenland samen aan de uitvoering van de wet.
Belangrijk aandachtspunt in de eerste helft van 2021 vormt de ondersteuning aan de zogenaamde 'ondertussengroep': inburgeraars die nog onder het huidige inburgeringsstelsel vallen en extra ondersteuning nodig hebben om hun inburgering succesvol af te ronden. Ook voor deze groep organiseren de regiogemeenten gezamenlijk aanbod.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2020 15:20:32 met de export van 10/08/2020 14:44:01