- Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
1
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Burgemeester
Vestigingsplaats:
Nijmegen
Financieel belang:
De kosten van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid worden gedragen door bijdragen van het Rijk, de provincie, zorgverzekeraars en gemeenten. De verdeling van de kosten, die voor rekening komen van de deelnemende gemeenten, zijn voor 50% gebaseerd op historische kosten en voor 50% op de rijksbijdrage per gemeente via het gemeentefonds.
De totale bijdrage van de deelnemende gemeenten, die in de begroting 2021 van de VRGZ is opgenomen, bedraagt € 14.427.000 waarvan de gemeentelijke bijdrage van Neder-Betuwe € 1.675.289 bedraagt.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
3.285.000
3.945.000
Vreemd vermogen
64.335.000
63.861.000
Totaal
67.620.000
67.806.000
Exploitatieresultaat 2019:
398.000 negatief
Risico's en weerstandscapaciteit
Om de risico’s te hanteren, zijn normen ontwikkeld voor de benodigde algemene reserve. Voor het programma Crisis en Rampenbestrijding (C&R) gaat dit om 5% van de omzet of € 2.587.000. De stand van de algemene reserve C&R op 1-1-2021 bedraagt naar verwachting € 1.821.000. De reserve is hiermee € 766.000 lager dan noodzakelijk om te voldoen aan de norm van 5%. Hiermee komt de weerstandsratio (uitgaande van het normbedrag) op 0,7 en is onvoldoende.
Echter het totaal aan gekwantificeerde risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bedraag een bedrag van afgerond € 3.161.000. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s ter hoogte van € 1.340.000 (€ 3.161.000 - € 1.821.000). Dit betekent dat er in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risico. Het tekort van € 1.340.000 afgezet tegen de verhouding van het aantal inwoners, betekent voor Neder-Betuwe een extra risicoreservering van afgerond € 58.000.
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting. - Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)
2
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Een collegelid
Vestigingsplaats:
Nijmegen
Financieel belang:
Het totaal van alle gemeentelijke bijdragen voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en van facturen en facultatieve taken bedraagt voor 2021 conform de programmabegroting 2021 (versie 2.0) van de GGD € 29.757.533. Voor Neder-Betuwe komt de gemeentelijke bijdrage uit op € 1.271.618. Hiervan is € 1.158.614 voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en op basis van facturen en € 113.004 voor facultatieve taken.
De totale gemeentelijke bijdrage voor Neder-Betuwe voor 2021 valt daarmee lager uit dan het bedrag dat was opgenomen in de conceptbegroting 2021 GGD Gelderland-Zuid, die is behandeld in de raadsvergadering van 11 juni 2020. Dit komt doordat er bij de AB-vergadering van GGD Gelderland-Zuid van 25 juni 2020 is besloten om de conceptbegroting 2021 vast te stellen, met uitzondering van de 10% groei voor adviezen en meldingen binnen Veilig Thuis. Daarbij is voor de begroting 2021 besloten de directeur Veilig Thuis opdracht te geven om niet af te schalen qua personeel en het risico als gemeenten te nemen. Het DB van GGD Gelderland-Zuid heeft in haar vergadering van 2 juli 2020 besloten om een begrotingswijziging 2021 Veilig Thuis in het voorjaar 2021 in concept op te stellen en voor zienswijze te sturen naar de gemeenten. Deze begrotingswijziging kan dan vastgesteld worden in de AB-vergadering van 1 juli 2021.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
1.290.000
514.000
Vreemd vermogen
5.481.000
5.935.000
Totaal
6.771.000
6.449.000
Exploitatieresultaat 2019:
€ 41.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Op basis van de notitie 'Risicomanagement, voorzieningen en weerstandsvermogen' van de GGD is de streefwaarde van de algemene reserve bij de begroting GGD 2021 bepaald op € 1.160.000. De normwaarde wordt bepaald zoals opgenomen in de genoemde notitie:
- € 1.000 per medewerker;
- 0,5% van opgenomen gelden in verband met renterisico’s;
- 1% van de totale uitgaven;
- 3% van de inkomsten, met uitzondering van inwonersbijdrage en factuurbijdrage uniforme taken.
Het saldo van de algemene reserve ligt voor 2021 naar verwachting beneden de norm van 5%. Verwacht saldo van de algemene reserve ultimo 2021 is naar verwachting € 627.000.
Hiermee komt de weerstandsratio (uitgaande van de streefwaarde) op 0,5 en is onvoldoende.
Echter het totaal aan gekwantificeerde risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing beloopt een bedrag van afgerond € 2.300.000. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s ter hoogte van € 1.673.000 (€ 2.300.000 - € 627.000). Dit betekent dat er in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risico. Het tekort van € 1.673.000 afgezet tegen de verhouding van het aantal inwoners, betekent voor Neder-Betuwe een extra risicoreservering van afgerond € 71.000.
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting. - Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
3
Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Een collegelid
Vestigingsplaats:
Tiel
Financieel belang:
De bijdragen van de aangesloten gemeenten zijn grotendeels gebaseerd op het inwoneraantal. Voor 2021 geldt een bijdrage per inwoner van € 8,77. De gemeenten dragen in totaal in 2021 € 2.163.000 bij aan de Regio Rivierenland. Dat is een stijging van 5,4% (of € 0,36 per inwoner) ten opzichte van de begroting 2020. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe vanaf 2021 neerkomt op een bijdrage van € 213.513.
Daarnaast draagt de gemeente bij aan taken die Regio Rivierenland uitvoert voor Neder-Betuwe. Dit omvat voor 2021 een bedrag van € 107.200 voor leerplicht, € 46.267 voor Sociale recherche en € 36.000 voor regionale ondersteuning van inkoop.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
3.086.000
2.773.000
Vreemd vermogen
7.870.000
6.132.000
Totaal
10.956.000
8.905.000
Exploitatieresultaat 2019:
61.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
In 2013 is een inventarisatie uitgevoerd naar de financiële risico's bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland, waarbij tevens een koppeling is gelegd met de saldi van reserves en voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve Regiokantoor van € 474.000 wordt gezien als voldoende voor het afdekken van de financiële risico's. In aanvulling op de uitgevoerde risico-inventarisatie bij het Regiokantoor is een vervolgonderzoek uitgevoerd, specifiek gericht op frauderisico's. Er functioneren voldoende controle- en beheersingsmaatregelen binnen het Regiokantoor van Regio Rivierenland. De frauderisico's worden als 'laag' gekwalificeerd.
Bij Contractgestuurde dienstverlening werken we met dienstverleningsovereenkomsten. Aan het werken met dienstverleningsovereenkomsten zijn financiële risico's verbonden. Regio Rivierenland kan financiële risico's en eventuele tekorten bij de uitvoering van taken voor gemeenten opvangen door de inzet van een risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening.Er is in deze begroting geen rekening gehouden met financiële mutaties in de rekening-courant met gemeenten voor de voorfinanciering van uitgaven van het project Breedband en de effecten daarvan op de risicoreserve Contract-gestuurde dienstverlening.
- Afvalverwijdering Rivierenland (Avri)
4
Afvalverwijdering Rivierenland (Avri)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Een collegelid
Vestigingsplaats:
Geldermalsen
Financieel belang:
Uit de begroting GR Avri 2021 blijkt een verhoging van de afvalstoffenheffing per 2021 gemiddeld met €44 naar €297. De definitieve vaststelling van de tarieven afvalstoffenheffing 2021 vindt eind 2020 plaats.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
1.150.000
1.865.000
Vreemd vermogen
46.282.000
38.095.000
Totaal
47.432.000
39.960.000
Exploitatieresultaat 2019:
€ 55.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Door onder meer de prijsontwikkelingen op de grondstofmarkt en de overdracht van de stortplaats aan de provincie Gelderland nemen de financiële risico's toe. Het totale financiële risico voor 2021 bedraagt € 6.230.000. Tegelijkertijd is de weerstandcapaciteit, waarmee Avri de risico's kan afdekken, erg laag (€ 1.434.000). Daardoor valt het weerstandsvermogen in 2021 in de categorie 'ruim onvoldoende' (0,2). Het Algemeen Bestuur heeft de norm voor het weerstandsvermogen echter vastgesteld op de factor 1,0 van de risico's.
Dit weerstandsvermogen wordt in 2021 deels aangevuld door verhoging van de afvalstoffenheffing, maar voorziet niet in een volledige aanvulling hiervan.
Het risicoprofiel daalt naar verwachting na 2021 door de afwikkeling van de vergoeding over het kunststof verpakkingsmateriaal over oudere jaren. Daarnaast houdt Avri in het risicoprofiel rekening met daling van de risico’s rondom het scheidingsgedrag als gevolg van voorgestelde investeringen in gedragssturing en verlaging van het variabele deel van de afvalstoffenheffing. Per 2024 daalt het risicoprofiel verder door overdracht van de stortplaats. Maar ook dienen zich nieuwe onzekerheden zich aan, omdat per 2024 en 2025 grote verwerkingscontracten (restafval, GFT, hout) moeten worden afgesloten.
De financiële gevolgen – en het effect op de tarieven afvalstoffenheffing - zijn afhankelijk van de marktomstandigheden van dat moment. Het risicoprofiel vanaf 2023 is daarmee uiterst onzeker. - Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
5
Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Een collegelid
Vestigingsplaats:
Tiel
Financieel belang:
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de ODR is bedoeld voor het uitvoeren van vergunningverlenings-, advies- en toezicht-/handhavingstaken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook wordt de bijdrage ingezet voor stelseltaken en het ketentoezicht, die in het Gelders Stelsel (provincie breed) worden uitgevoerd. De totale deelnemersbijdrage, opgenomen in de begroting ODR 2021, is € 18.991.705. De gemeentelijke bijdrage Neder-Betuwe is € 1.833.847. Hierin is het Werkprogramma ODR 2021 (feitelijk verwachte werkzaamheden en middelen) nog niet verwerkt. Dit werkprogramma komt zoals afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) eind 2020 ter beschikking. Eventuele financiële gevolgen van het Werkprogramma ODR 2021 worden daarna verwerkt in het eerstvolgende planning & control document.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
1.398.158
1.527.137
Vreemd vermogen
5.758.223
5.658.337
Totaal
7.156.381
7.185.474
Exploitatieresultaat 2019:
€ 321.321 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Risico’s en weerstandscapaciteit
Het weerstandsvermogen bedraagt 1,03 (waardering C, voldoende). Het totaal aan becijferde risico’s gaat om een bedrag van € 582.863. De aanwezige weerstandscapaciteit betreft een totaalbedrag van € 602.550. Hiermee zijn de risico’s afgedekt. - Regionaal archief Rivierenland
6
Regionaal archief Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Een collegelid
Vestigingsplaats:
Tiel
Financieel belang:
De kosten van het Regionaal Archief Rivierenland worden grotendeels gedragen door bijdragen van de deelnemende gemeenten en van Waterschap Rivierenland. De verdeling van de algemene en specifieke kosten, die gemaakt worden voor de deelnemende gemeenten, gebeurt naar evenredigheid van het aantal inwoners.
In de begroting van het RAR over 2021 is een totale gemeentelijke bijdrage opgenomen van € 2.428.629, waaraan Neder-Betuwe een bedrag van € 259.486 levert.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
534.855
436.165
Vreemd vermogen
8.787.980
8.854.849
Totaal
9.322.835
9.291.014
Exploitatieresultaat 2019:
137.419
Risico's en weerstandscapaciteit
De hoogte van de verhouding van het weerstandsvermogen is door het Algemeen Bestuur in 2014 vastgesteld op minimaal 1,0. Medio 2017 heeft het Algemeen Bestuur de Update 2017 Risicomanagement & Weerstandsvermogen vastgesteld, waarbij de minimale norm van 1,0 is gehandhaafd. Op basis van de actuele cijfers bedraagt het normbedrag van de gewenste weerstandscapaciteit € 202.000. Voor 2020 2021 wordt een werkelijke weerstandscapaciteit verwacht van € 306.507, zodat sprake is van een weerstandsverhouding van 1,52. Hiermee zijn alle risico’s van het RAR afgedekt en is geen aanvullende risicoafdekking nodig vanuit de gemeenten.
- Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
7
Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Een collegelid
Vestigingsplaats:
Kerk-Avezaath
Financieel belang:
De provincie en gemeenten hebben in het kader van de verzelfstandiging in 1999 (bij het ontstaan van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied met de handelsnaam Uit®waarde) hun bijdragen in de exploitatietekorten afgekocht. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie zichzelf moet bedruipen. De gemeente Neder-Betuwe heeft in 2008 voor de laatste keer een afkoopsom betaald (€ 158.000) aan recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en levert sinds 2009 geen financiële bijdrage meer.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
6.853
6.853
Totaal
6.853
6.853
Exploitatieresultaat 2019:
€ 0
Risico's en weerstandscapaciteit
Geen
- Werkzaak Rivierenland
8
Werkzaak Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Een collegelid
Vestigingsplaats:
Tiel
Financieel belang:
Voor Werkzaak Rivierenland is in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden met een bijdrage om het totale bedrijfsvoeringsresultaat te dekken. Voor 2021 betreft de totale bijdrage €1.359.000. In 2021 wordt op basis van de meicirculaire 2020 verwacht, dat hier een rijksvergoeding van €1.168.700 tegenover staat. Een deel van deze rijksvergoeding wordt gebruikt als dekking van salariskosten voor medewerkers van Sociale Werkvoorziening (SW), die in dienst zijn bij Scalabor (het voormalige Presikhaaf). In de begroting is nog geen rekening gehouden met de uitkomst van het bestuurlijk traject inzake een andere kostentoedeling en het effect van de coronacrisis.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
1.798.076
5.872.000
Vreemd vermogen
18.212.587
26.679.000
Totaal
20.010.663
32.551.000
Exploitatieresultaat 2019:
€ 292.258 negatief
Risico's en weerstandscapaciteit
Het beleid voor de vorming van het weerstandsvermogen komt overeen met artikel 30 van de gemeenschappelijke regeling. Deze bepaalt dat tot een plafond van 3% van de jaarlijkse exploitatielasten mag worden toegevoegd aan het weerstandsvermogen, als het resultaat op het Programma bedrijfsvoering dit toelaat. Op basis van de begrote lasten over 2021 is het plafond bepaald op circa € 2.814.000. Ultimo 2021 bedraagt de algemene reserve naar verwachting € 1.127.000. Het tekort tussen de streefwaarde (€ 2.814.000) en de verwachte hoogte van de algemene reserve (€ 1.127.000) bedraagt € 1.687.000.
Echter de totale netto-risico’s, zoals berekend in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting 2021 van Werkzaak, beslaan een bedrag van € 3.650.000. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s ter hoogte van € 2.523.000 (€ 3.650.000 - € 1.127.000). Dit betekent dat er in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risico. Het tekort van € 2.523.000 afgezet tegen de verhouding van het aantal werkzoekenden (ultimo 2019) betekent voor Neder-Betuwe een extra risicoreservering van afgerond € 34.000.
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting. - Industrieschap Medel
9
Industrieschap Medel
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Twee wethouders en twee raadsleden
Vestigingsplaats:
Tiel
Financieel belang:
De gemeenten Tiel en Neder-Betuwe nemen in principe op gelijke basis deel. Een positief of een negatief saldo, dat het Algemeen Bestuur van industrieschap Medel over enig jaar meldt, wordt voor gelijke delen gegund of bijgedragen.
De grondexploitatie ‘Medel I’ geeft in 2020 een verwacht saldo van € 11,3 miljoen (2019: € 10,5 miljoen) op eindwaarde en van € 10,8 miljoen (2019: € 10,1 miljoen) op contante waarde.
De grondexploitatie van ‘Medel afronding’ in 2020 geeft een verwacht saldo van € 12,4 miljoen (2019 € 12,4 miljoen) op eindwaarde en van € 10,8 miljoen (2019 € 11,2 miljoen) op contante waarde.
Het verschil tussen 2020 en 2019 is gelet op het totale investeringsniveau van beide projecten gering.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
11.237.700
10.441.700
Vreemd vermogen
51.011.318
49.143.371
Totaal
62.249.018
59.585.071
Exploitatieresultaat 2019:
€ 1.229.000 negatief
Risico's en weerstandscapaciteit
De ontwikkeling van Medel brengt financiële risico’s met zich mee. De meest risicovolle onderdelen zijn in een rekenprogramma ingevoerd. Op basis van de uitkomsten zijn de scenario’s uitgewerkt en in de grondexploitaties van 2020 verwerkt. De berekende risico’s kunnen binnen de totale grondexploitatie van Medel ruimschoots worden afgedekt door de verwachte positieve resultaten (weerstandsverhouding 9,05). Zodoende is in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van Neder-Betuwe geen aanvullend risico opgenomen.
- Casterhoven
10
Casterhoven
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Aandeelhouder (BV): Twee wethouders (met portefeuille financiën) Commandiet (CV) : Wethouder
Vestigingsplaats:
Geffen
Financieel belang:
De drie partijen gemeente Neder-Betuwe, bouwbedrijf Gebroeders van Wanrooij BV en Van Grootheest Projekten BV participeren op gelijke basis. De winsten of verliezen worden daarom gelijkmatig over de drie partijen verdeeld. Om de totale financieringsbehoefte van Casterhoven zekerheid te geven, heeft de gemeente Neder-Betuwe een garantiestelling afgegeven tot maximaal € 22 miljoen. Dit bedrag is aangetrokken bij de BNG.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
-1.886.347
-2.029.100
Vreemd vermogen
12.722.199
14.150.402
Totaal
10.835.852
12.121.302
Exploitatieresultaat 2019:
€ 569.253 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
In juni 2019 is de grondexploitatie uit 2018 bijgewerkt. Op basis van het berekende worst case scenario van de uitvoering van deze bijgewerkte GREX is eind 2019 een risico bepaald van € 810.000. Dit bedrag is vergelijkbaar met het bedrag op grond van het vorige worst case scenario. De grootste risico’s in dit project houden verband met de volgende factoren:
- Fase 7 kan niet volledig worden uitgevoerd,
- Grondprijsafspraak fase 7 valt lager uit dan geraamd,
- Grondprijs uitgifte bedrijventerrein valt lager uit dan geraamd,
- Vertraging in de looptijd van het project.
- Waterbedrijf Vitens N.V.
11
Waterbedrijf Vitens N.V.
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Als aandeelhouder
Vestigingsplaats:
Velp
Financieel belang:
De gemeente Neder-Betuwe bezit na omzetting van de preferente aandelen in een achtergestelde lening 16.023 (0,277%) gewone aandelen van € 1 nominaal.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
533,3
533,0
Vreemd vermogen
1.293,0
1.233,5
Totaal
1.826,3
1.766,5
Exploitatieresultaat 2019:
€ 11,0 positief (bedragen in miljoenen euro’s)
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
12
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur:
Als aandeelhouder
Vestigingsplaats:
Den Haag
Financieel belang:
Neder-Betuwe heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht van 18.246 aandelen van € 2,50. Dit aandelenbezit heeft een duurzaam karakter.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
4.887,0
4.990,0
Vreemd vermogen
144.802,0
132.519,0
Totaal
149.689,0
137.509,0
Exploitatieresultaat 2019:
€ 163,0 positief (bedragen in miljoenen euro’s)
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing.