Thema's
1.1 Communicatie
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Een optimaal ingerichte website als communicatief sterk middel om zoveel mogelijk inwoners snel op weg te helpen, juist ook op het vlak van de zorg voor onze inwoners (sociaal domein) | |
• | Een modern ingerichte website, klantgericht, toegankelijk en gebruiksvriendelijk. |
---|---|
Tijdige en proactieve communicatie met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers | |
• | Vaststellen van een nieuw communicatiebeleidsplan, waarbij de raad wordt betrokken in de kaderstelling van het beleid. |
• | Optimaliseren van openingstijden van het Klantcontactcentrum (KCC) vanaf 2021. |
De begroting en jaarrekening zijn digitaal eenvoudig toegankelijk en begrijpelijk voor inwoners | |
• | Digitaal ontsluiten van de begroting en jaarrekening (LIAS) |
Ontwikkelingen? | |
In meer gemeenten in regio Rivierenland zijn goede resultaten geboekt met een raadplegend e-burgerpanel (Zaltbommel, Maasdriel, West Maas en Waal). Dit geldt ook voor de rest van ons land. De aankomende jaren gaan we verder met de professionalisering van het online participatieplatform, waarin personen, bedrijven en organisaties zitting kunnen nemen om mee te denken en te werken over de vormgeving van alle actuele beleidsthema’s. Openingstijden Gemeentewinkel Door de huidige financiële situatie en de nieuwe inzichten die de corona crisis met zich mee brengt, houden wij de openingstijden opnieuw tegen het licht. We kijken onder meer welke mogelijkheden er zijn om via herschikking van de openingstijden een besparing te realiseren, zonder daarmee afbreuk te doen aan het niveau van dienstverlening. |
1.2 Een gezonde organisatie
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Een gezonde en professionele organisatiecultuur | |
• | Werken aan een compacte en efficiënte organisatie. |
---|---|
• | Werken aan een gezonde bestuurs- en organisatiecultuur, waarin professioneel, open, klant- en resultaatgericht wordt samengewerkt. |
Ontwikkelingen? | |
Onze samenleving verandert continu. Dat vraagt een bestuur en een organisatie die samen met inwoners, bedrijven, instellingen en andere partners ontwikkelingen oppakken en kansen benutten. En het vraagt een bestuur dat de verantwoordelijkheden adequaat en doortastend oppakt, ook (of juist) in tijden van financiële krapte. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is stabiliteit in het bestuur en de organisatie om te kunnen blijven anticiperen op de ontwikkelingen en (bestuurlijke) keuzes te maken. Ook in 2021 blijven we hierop inzetten. Betrouwbaarheid en toegankelijkheid van zowel bestuur als organisatie kunnen niet gemist worden. Stabiliteit in de organisatie betekent echter geen stilstand. We ontwikkelen de gemeentelijke organisatie in 2021 verder richting een wendbare organisatie, die goed kan blijven inspelen op (toekomstige) ontwikkelingen. Meer hierover is opgenomen in paragraaf 7 Bedrijfsvoering. |
1.3 Intergemeentelijke en regionale samenwerking
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Gemeente Neder-Betuwe blijft zelfstandig en is voorloper bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio | |
• | Met effectiever en efficiënter samenwerken met andere gemeenten kunnen we onze gezamenlijke lokale ambities bereiken, kosten besparen, kwetsbaarheid verder verminderen en expertise benutten. |
---|---|
Ontwikkelingen? | |
Regionale samenwerking is en blijft belangrijk, zeker ook omdat de regio steeds vaker de rol heeft van spin in het web tussen overheden, bedrijven, kennisinstellingen en inwoners. De interacties op regionaal niveau vragen om een goede coördinatie en sturing. De uitdagingen voor gemeenten - en dus voor Neder-Betuwe - zijn soms groot en overstijgen veelal de gemeentegrenzen. Door samen te werken willen wij onze daadkracht en bestuurlijke slagkracht vergroten en samen onze lokale doelen en ambities realiseren. Bovendien blijken regionale versterking en profilering van groot belang voor de economische weerbaarheid, het vestigingsklimaat en een veerkrachtige arbeidsmarkt. Waar besluitvorming in de regio aan de orde is, sturen we adequaat op deze processen en ontwikkelingen. Dat is immers een belangrijke voorwaarde om de democratische legitimiteit te waarborgen. In deze begroting zijn op verschillende plaatsen voorbeelden opgenomen van samenwerkingsvoornemens voor dit jaar. Zo is 2021 het eerste jaar waarin trainees aan de slag gaan in het regionale traineeprogramma, levert Neder-Betuwe zijn bijdrage aan het RES-bod dat in het voorjaar van 2021 wordt ingediend en bundelen de gemeenten hun krachten om per 1 juli 2021 de nieuwe Wet inburgering uit te voeren. Op diverse beleidsterreinen en taken werken we daarnaast via verbonden partijen samen met andere gemeenten. Deze verbonden partijen, zoals Avri, GGD en Regio Rivierenland, zijn ieder meer gedetailleerd beschreven in de respectievelijke begrotingsprogramma's en in paragraaf 5 Verbonden Partijen. |
1.4 Optimaal benutten (subsidie)gelden
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Optimaal benutten van subsidiegelden van hogere overheden, bedrijven en overige instellingen | |
• | Tijdig betrekken van de gemeenteraad bij wensen. |
---|---|
• | Zo vroeg mogelijk in beeld brengen van mogelijke subsidiabele projecten. |
• | Inzetten van partijkanalen en regionale afstemming voor lobbytrajecten. |
Ontwikkelingen? | |
Financiële stromen moeten optimaal ten goede komen aan onze gemeente en/of inwoners. Dit betekent dat we bij onze projecten in een vroegtijdig stadium de mogelijkheden voor subsidies in beeld brengen. Daarmee is een eerste stap gezet, daarna is het zaak deze te verzilveren. Dit vereist lobby’en bij provincie, rijk en/of Europa, maar ook dat wij per project bekijken op welke manier wij dit het meest efficiënt kunnen aanvliegen. Zowel de lobbylijnen die via de partijen lopen als de regionale afstemming zijn daarbij relevant. Om dit zo goed mogelijk te laten verlopen, is het tijdig betrekken van de gemeenteraad vanzelfsprekend. In 2021 onderzoeken wij samen met de gemeente Buren en wellicht ook andere regiogemeenten de mogelijkheid een subsidieadviseur in te zetten om subsidies nog effectiever en efficiënter te benutten. |
1.5 Procedures en vergunningen
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Alleen noodzakelijke regels en verordeningen handhaven | |
• | Continue ontwikkeling om procedures zo efficiënt mogelijk te laten zijn. |
---|---|
• | We beperken ons tot het opstellen van noodzakelijke beleidsregels en verordeningen en het toezicht en de handhaving hiervan op. |
• | procedures zo efficiënt mogelijk te laten zijn. |
Ontwikkelingen? | |
Regels en procedures zijn geen doel op zich, maar zijn en blijven een middel om onze doelen en wensen te realiseren. Dit betekent dat we continu bezig zijn met het zo efficiënt mogelijk inrichten van onze procedures om burgers, bedrijven en instellingen zo min mogelijk (administratieve) last te laten ervaren. Periodiek houden we onze procedures tegen het licht om onnodige verspilling voor zowel de aanvrager als de ambtelijke organisatie uit te filteren. Datzelfde geldt voor het huidige beleid van de gemeente Neder-Betuwe, dat gericht moet zijn op het bereiken van een zo groot mogelijk gewenst effect tegen zo laag mogelijke (administratieve) lasten. |
1.6 Stedenband
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Stedenband met een agrarische gemeente buiten Nederland | |
• | Onderzoeken van mogelijkheden voor een stedenband met een agrarische gemeenschap. |
---|---|
Ontwikkelingen? | |
Om een goede en solide stedenband op te bouwen is het belangrijk om met de samenleving op te trekken. Voor samenwerking met een agrarische gemeenschap is deelname van onze ondernemers in de laanboomsector logisch. Tree Centre Opheusden (TCO) heeft eerder aangegeven nu geen prioriteit te geven aan het opzetten van een stedenband. Aangezien samenwerking met ondernemers voor het college essentieel is, wordt nu niet actief gewerkt aan het opzetten van een stedenband. Wij blijven ons inzetten voor profilering van de laanboomsector in Neder-Betuwe en samenwerking met de sector, onderwijs en andere overheden. Uiteraard wordt hierin ook samengewerkt en kennis uitgewisseld met partners binnen en buiten Nederland. Mocht er in de toekomst vanuit de ondernemers alsnog commitment ontstaan, dan zullen wij uiteraard meewerken aan de opzet van een stedenband met een agrarische gemeenschap. |