Thema's
6.1 Leefbaarheid
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Een doelmatig accommodatiebeleid dat aansluit op de behoeften van inwoners en maatschappelijke partijen Accommodaties moeten zelfvoorzienend zijn | |
• | De dorpshuizen in overleg met hun besturen toekomstbestendig houden door: |
---|---|
• | Een plan van aanpak integraal accommodatiebeleid per kern opstellen. We starten met een tweetal kernen voor een verbetering van de leefbaarheid en burgerparticipatie. De briefkaartenopbrengst van de omgevingsvisie geeft hiervoor richting. (Zie ook programma 3 Fysieke leefomgeving.) |
• | Het accommodatiebeleid Dodewaard/herontwikkeling De Eng krijgt steeds meer vorm: een werkgroep van bewoners en de gemeente stelt een plan voor een nieuwe dorpshuisfunctie/MFA op. In 2021 wordt een voorstel aan de raad worden voorgelegd ter besluitvorming. Met de werkgroep is afgesproken dat in fase A wordt gewerkt aan een inhoudelijk plan inclusief exploitatie. In fase B wordt dit plan concreet uitgewerkt in een te realiseren bouwplan. |
Ontwikkelingen? | |
Er zijn geen actuele ontwikkelingen. |
6.2 Huisvestingsplan scholen
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Adequaat aanbod van onderwijs zo dicht mogelijk bij onze kinderen | |
• | Mogelijkheden verkennen voor (integrale) kindcentra. |
---|---|
• | Uitwerken duurzaamheids- en gezondheidsmaatregelen schoolgebouwen inclusief mogelijkheden voor financiering en subsidie. |
• | Conform raadsbesluit september 2020 worden de voorgestelde huisvestingsscenario’s uitgewerkt in het uitvoeringsplan IHP en vervolgens voortvarend opgepakt. Het betreft de volgende scenario’s: renovatie Hervormde School, nieuwbouw VCOG-school in Kesteren, vervangende nieuwbouw/renovatie De Hien en De Bellefleur, uitbreiding Pantarijn en De Wegwijzer en meewerken aan het huisvesten van een VCOG-school in Dodewaard. |
Ontwikkelingen? | |
Er zijn geen actuele ontwikkelingen. |
6.3 Subsidies
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Kernactiviteiten van verenigingen en maatschappelijke organisaties dienen zelfvoorzienend te zijn | |
• | Flexibiliteit bij het subsidie-instrument: uitvoering van bestaand beleid met meer inzet op resultaten.Vrijwilligersorganisaties krijgen een bijdrage voor de activiteitenkosten. |
---|---|
Ontwikkelingen? | |
Er zijn geen actuele ontwikkelingen. |
6.4 Sport en beweeg voorzieningen
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Afname Sociaal-economische Gezondheidsverschillen en bevorderen sociale omgang | |
• | Uitrollen van de pilot Vitaal sportpark Dodewaard conform startnotitie. Een vitaal sportpark beoogd door samenwerking van sportverenigingen dat er op sportpark De Eng meer gebruik en meer variëteit in de activiteiten is. |
---|---|
Langetermijnvisie ontwikkelen met betrekking tot sport en bewegen | |
• | Begeleiding sportclubs bij subsidieaanvragen uit bovenregionale fondsen in samenwerking met de sportkoepel in het kader van Open Sportclub of Vitaal Sportpark. |
• | Continueren van de inzet van buurtsportcoaches |
• | Ondersteuning accommodaties sportclubs door garant te staan voor leningen en door het verstrekken van SVn duurzaamheidsleningen. |
• | Afronden plan van aanpak langetermijnvisie sport- en beweegvoorzieningen, die inzicht geeft in de grenzen aan de verantwoordelijkheid van de gemeente op het gebied van bewegen en sport (accommodaties). Daarbij worden het landelijke sportakkoord en de harmonisatie van de huurtarieven/onderhoudsbijdrage (nieuwe subsidiesystematiek) betrokken. |
• | De rijksoverheid wil sport en bewegen stimuleren door de samenwerking van alle betrokken partijen (lokaal en regionaal) te bevorderen. Ook Neder-Betuwe heeft daartoe een intentieverklaring (voor een lokaal Sportakkoord) getekend. |
Sportverenigingen beschikken over voldoende velden, zodat leden kunnen trainen c.q. bewegen en kunnen deelnemen aan de voetbal- en/of korfbalcompetitie | |
• | De uitdaging om op sportpark De Leede in Kesteren een extra sportveld te realiseren, is uitgewerkt tot enkele verschillende ontwerpen. Er zijn scenario's uitgewerkt, die een derde voetbalveld mogelijk kunnen maken, inclusief een stappenplan voor de herinrichting. In 2021 wordt een voorstel aangeboden aan de raad. Vanaf 2022 is gereserveerd budget ook beschikbaar voor de uitvoering. |
Ontwikkelingen? | |
Er zijn geen actuele ontwikkelingen. |
6.5 Laaggeletterdheid
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Terugdringen laaggeletterdheid | |
• | Bespreekbaar maken van laaggeletterdheid door voorlichting te geven en er aandacht aan te besteden via bijvoorbeeld de gemeentelijke communicatiekanalen. |
---|---|
• | De dienstverlening van de Bibliotheek Rivierenland gebruiken om kinderen en volwassenen te bereiken en zo de kans op laaggeletterdheid te verkleinen. |
• | In de Week van Lezen en Schrijven (voorheen Week van de Alfabetisering) extra aandacht besteden aan laaggeletterdheid en de aanpak ervan. |
• | Promoten van de locaties waar mensen terecht kunnen om hun taal-, reken- en/of computervaardigheid te verbeteren. Meer samenhang creëren en wellicht meer locaties/activiteiten realiseren. |
Ontwikkelingen? | |
Lokaal uitvoering geven aan de regionale vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020-2024 |
6.6 Onderwijs
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Vormgeven aan lokaal onderwijs- en jeugdbeleid via de Lokale Educatieve Agenda (LEA) | |
• | Met het onderwijs en de kinderopvang in de LEA samenwerken aan gezamenlijke thema’s zoals het bestrijden van onderwijsachterstanden, passend onderwijs, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en aansluiting van jeugdhulp op onderwijs. |
---|---|
Ontwikkelingen? | |
Er zijn geen actuele ontwikkelingen. |
6.7 Voor- en vroegschoolse Educatie
Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen? | |
Alle peuters hebben toegang tot voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en zijn voorbereid op het basisonderwijs. | |
• | Afspraken maken met de kindercentra en de basisscholen over de resultaten van VVE, overdracht van peuteropvang naar basisschool, doorgaande leerlijnen en ouderbetrokkenheid. |
---|---|
• | Met voorschoolse educatie de ontwikkeling van peuters stimuleren op meerdere gebieden zoals taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. |
• | Ouders stimuleren om gebruik te maken van het aanbod voorschoolse educatie voor hun kind door informatieverstrekking en advisering vanuit het consultatiebureau en door het organiseren van themagerichte voorlichtingsbijeenkomsten door de kinderopvangaanbieders. |
Ontwikkelingen? | |
Er zijn geen actuele ontwikkelingen. |