Begroting 2021
portal

Home

Financiële begroting

Schommelingen in bestaand beleid

Jaarschijven 2021-2022
De lasten dalen in 2022 ten opzichte van 2021 met afgerond € 2,0 miljoen. De grootste verschillen  (>€ 100.000) worden hieronder toegelicht:

  • Lasten stijgen met € 0,1 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden binnen het GRP en wegenbeheer vanwege hogere kapitaallasten. Hogere investeringen in het GRP zorgen ervoor dat aan de batenkant meer onttrokken kan worden aan de voorziening GRP vanwege de compensatie van de BTW ten gunste van de financiële positie. Zodoende ziet u bij de batenkant het positieve effect terug van de hogere BTW die onttrokken wordt uit de voorziening GRP. Deze BTW mag extra onttrokken worden aan de voorziening GRP aangezien in het verleden de algemene uitkering hierop gekort is,
  • Lasten stijgen met € 0,7 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden binnen de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen. Aangezien de grondexploitaties zo lang deze lopen, afgerekend worden naar de balans ziet u bij de afwijking op de baten een gelijk bedrag terugkomen. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
  • Lasten dalen met € 1,4 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden binnen de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen (ABC). Aangezien de grondexploitaties zo lang deze lopen, afgerekend worden naar de balans ziet u bij de afwijking op de baten een gelijk bedrag terugkomen. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
  • Lasten stijgen met € 0,2 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden in mutaties in opgenomen stelposten prijsstijgingen,
  • Lasten dalen met € 1,5 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden binnen de precarioheffing. Er vindt geen storting meer plaats in de reserve precarioheffing vanwege het vervallen van de precarioheffing per 2022,
  • Lasten dalen met € 0,1 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden in overige kleine ontwikkelingen.

De baten dalen in 2022 ten opzichte van 2021 met afgerond € 1,8 miljoen. De grootste verschillen  (>€ 100.000) worden hieronder toegelicht:

  • Baten dalen met € 0,3 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden binnen een lagere onttrekking uit de voorziening GRP vanwege het investeringsplan en daaraan gekoppeld BTW voordeel. Zie ook de toelichting hierboven aan de lastenkant. De reden dat het BTW effect fors afwijkt van het investeringseffect binnen het GRP heeft als oorzaak dat het BTW effect op kasbasis bepaald wordt en het investeringseffect wordt berekend op basis van het lasten en baten stelsel (afschrijvingen over meerdere jaren),
  • Baten stijgen met € 0,7 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden binnen de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen,
  • Baten dalen met € 1,4 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden binnen de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen (ABC),
  • De baten stijgen met € 0,3 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden in een hogere algemene uitkering,
  • Baten dalen met € 1,5 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden in het vervallen van de precarioheffing per 2022,
  • Baten stijgen met € 0,6 miljoen als gevolg van een onttrekking uit de algemene reserve om een bestendige financiële positie meerjarig te creëren. Zie hiervoor uw besluitvorming bij de begroting 2020,
  • Baten dalen met € 0,2 miljoen, waarvan de oorzaak gevonden moet worden in overige kleine ontwikkelingen.

Jaarschijven 2022-2023
De lasten en baten binnen het bestaand beleid van jaarschijf 2023 zijn nagenoeg gelijk aan de lasten en baten van jaarschijf 2022. Er is geen sprake van noemenswaardige verschillen.

Jaarschijven 2023-2024
De lasten en baten binnen het bestaand beleid van jaarschijf 2024 zijn nagenoeg gelijk aan de lasten en baten van jaarschijf 2023. Er is geen sprake van noemenswaardige verschillen.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2020 15:20:32 met de export van 10/08/2020 14:44:01