Overzicht op hoofdlijnen van de lokale heffingen
1. Onroerende ZaakBelasting
De onroerendezaakbelasting (hierna OZB) is veruit de voornaamste gemeentelijke belasting. De OZB bestaat uit een eigenarenbelasting bij woningen en niet-woningen en een gebruikersbelasting bij niet-woningen. De OZB is een algemene belasting en de opbrengst is bedoeld voor het dekken van de lasten van de gemeente. De grondslag voor de berekening van de OZB in 2021 is de WOZ-waarde per prijspeildatum van 1 januari 2020.
Doordat het financieel perspectief minder rooskleurig is dan voorgaande jaren zullen er met ingang van 2021 een aantal ombuigingen plaatsvinden die besparingen op korte termijn met zich mee zullen brengen. Een van deze ombuigingen is de structurele OZB-verlaging van 2% per jaar te herroepen en de komende jaren uit te gaan van een verhoging van de OZB met het inflatiepercentage. Het streven blijft daarbij om de belastingdruk op een (financieel) verantwoorde en toekomstbestendige manier naar 100% te krijgen.
Begroting 2021 wordt dan: | 2020-2023 | 2021-2024 | 2021-2024 | 2021-2024 | 2021-2024 |
---|---|---|---|---|---|
Heffingsjaar: | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
WOZ waarde (x1000) | |||||
taxatiewaarde woningen | 2.301.872 | 2.301.872 | 2.301.872 | 2.301.872 | 2.301.872 |
taxatiewaarde niet-woningen | 415.242 | 415.242 | 415.242 | 415.242 | 415.242 |
Totale WOZ waarde | 2.717.114 | 2.717.114 | 2.717.114 | 2.717.114 | 2.717.114 |
Totale heffing OZB | |||||
Eigenaars woningen | 3.399.865 | 3.424.321 | 3.455.900 | 3.487.686 | 3.517.321 |
Eigenaars niet-woningen | 897.337 | 910.675 | 919.701 | 928.817 | 938.023 |
Gebruikers niet-woningen | 600.802 | 609.725 | 615.763 | 621.861 | 628.020 |
Totale heffing OZB | 4.898.004 | 4.944.722 | 4.991.365 | 5.038.365 | 5.083.365 |
2. Forensenbelasting
Met ingang van 2014 wordt forensenbelasting geheven van eigenaren van zogenaamde tweede woningen, waaronder de chalets op de campings Rijk van Batouwe in Kesteren en Resort Rivierendal in Ochten. Deze belasting is bedoeld om eigenaren van deze tweede woningen mee te laten betalen aan de gemeenschapsvoorzieningen in onze gemeente. De gedachte hierachter is, dat de eigenaren van deze tweede woningen een groot deel van het jaar in onze gemeente zijn en daarom ook gebruik maken van de gemeenschapsvoorzieningen. De heffing geldt alleen voor chalets in eigendom van natuurlijke personen, die niet in de gemeente Neder-Betuwe wonen. Zij moeten meer dan negentig dagen per jaar de beschikking hebben over een (gemeubileerde) woning voor zichzelf of voor hun gezin. De aanslag wordt opgelegd aan de eigenaar van de woning. Omdat de uitvraag voor de aangiften en de aanslagoplegging van de forensenbelasting onlosmakelijk verbonden is met die van de toeristenbelasting, heeft deze in aansluiting op de landelijke economische maatregelen vanwege het Coronavirus nog niet plaatsgevonden in 2020. Naar verwachting zal dit begin 2021 met terugwerkende kracht gebeuren.
3. Toeristenbelasting
Onder de naam 'toeristenbelasting' wordt een directe belasting geheven voor overnachten binnen de gemeente op campings, in hotels, pensions, bed & breakfast en dergelijke tegen vergoeding in enige vorm. Toeristenbelasting is een algemene belasting die een gemeente kan heffen. Deze belasting geldt alleen voor personen die verblijven in een gemeente waar zij niet zijn ingeschreven. De ondernemer die de overnachting mogelijk maakt houdt een nachtregister bij en ontvangt op basis daarvan jaarlijks de aanslag voor de toeristenbelasting
In aansluiting op de landelijke economische maatregelen vanwege het Coronavirus zijn er in 2020 nog geen aanslagen toeristenbelasting opgelegd. Naar verwachting zal dit begin 2021 met terugwerkende kracht plaatsvinden.
Er is op dit moment nog geen inschatting te maken in hoeverre de opbrengsten zullen gaan afwijken van de ramingen. Het kabinet heeft besloten de gemeenten voor de periode van 1 maart 2020 tot en met 1 juni 2020 voor de inkomstenderving van de toeristenbelasting te compenseren. Hiermee is een bedrag van € 100 miljoen gemoeid. De middelen worden beschikbaar gesteld via een decentralisatie-uitkering. De verdeling vindt plaats naar rato van de verwachte jaaropbrengst van de betreffende belasting in de gemeentelijke begroting 2020 zoals gemeenten die via Informatie voor derden hebben aangeleverd bij het CBS.
Huisvesters die verblijf bieden aan arbeidsmigranten voor een kortere periode dan vier maanden zijn vanaf 1 januari 2020 verplicht een digitaal nachtregister bij te houden. In 2020 is het nachtregister gestart en is het proefjaar. Vanaf 2021 moet het nachtregister structureel inkomsten toeristenbelasting genereren. In eerste instantie is geschat dat de opbrengsten circa € 50.000 per jaar (1.000 arbeidsmigranten x 6 weken verblijf) bedragen. Nog onbekend is of er door Covid-19 een structurele daling is van het aantal arbeidsmigranten dat kort verblijft in onze gemeente. Hierdoor zouden de opbrengsten lager kunnen uitvallen.
4. Hondenbelasting
Onder de naam 'hondenbelasting' wordt op basis van artikel 226 van de Gemeentewet een directe belasting geheven voor het houden van honden binnen de gemeente. De belasting wordt geheven op basis van het aantal honden, dat iemand binnen de gemeente houdt. Er worden verschillende tarieven gehanteerd voor de eerste hond, de tweede en volgende honden en voor kennels. Jaarlijks wordt er een controle uitgevoerd op de aangifte van aanwezige honden.
5. Precariobelasting
Sinds 1 november 2013 wordt onder de naam 'precariobelasting' en op basis van artikel 228 Gemeentewet een directe belasting geheven ter zake van het hebben van buizen, kabels, draden of leidingen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, bedoeld of genoemd in de verordening ‘Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting ter zake van buizen, kabels, draden of leidingen. Het betreft hier precariobelasting op hoogspanningskabels van Tennet en op het aardgasleidingennetwerk en elektriciteitsnet van Liander.
Per 1 juli 2017 is de Wet tot afschaffing van de precariobelasting op nutswerken in werking getreden. Er geldt echter voor gemeenten die op 10 februari 2016 in hun belastingverordening een tarief hadden voor nutsnetwerken een overgangsregeling. Deze gemeenten mogen uiterlijk tot 1 januari 2022 nog precario op nutsnetwerken blijven heffen. Onder de overgangsregeling kan een gemeente maximaal het tarief in rekening brengen dat op 10 februari 2016 gold. Voor Neder-Betuwe is de heffing vanaf 1 januari 2022 dus niet meer mogelijk.
6. Rioolheffing
Onder de naam 'rioolheffing' wordt een recht geheven van de eigenaar van een eigendom van waaruit afvalwater direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. De belasting wordt geheven met een vast bedrag per perceel. De rioolheffingen (inkomsten) moeten 100% kostendekkend en in balans zijn met de uitgaven. De heffing wordt jaarlijks bij de vaststelling van het tarief geïndexeerd op basis van de consumenten index volgens het CBS. De onderstaande tabellen zijn gebaseerd op het vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | |
Netto kosten taakveld incl. (omslag)rente | 1.566 |
---|---|
Toegerekende Overhead | 138 |
Btw | 521 |
Onttrekking aan de voorziening | 9 |
Totale opbrengsten | 2.234 |
Totaal kosten | 2.234 |
Dekkingspercentage | 100% |
7. Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven van huishoudens in de gemeente Neder-Betuwe hun huishoudelijke afval moeten inzamelen, omdat hun perceel valt onder de Wet milieubeheer. De heffing geldt per perceel. De inzameling van huishoudelijke afvalstoffen, het vaststellen van de tarieven en het innen van de heffing wordt uitgevoerd op regionaal niveau (Avri/BSR).
Afvalstoffenheffing | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Basistarief (voor iedereen gelijk) | 211,00 | 270,00 | 272,00 | 272,00 | 271,00 |
Per extra grijze container | 50,00 | 50,00 | 50,00 | 50,00 | 50,00 |
Variabel tarief (per keer) | |||||
- grijze container 140 liter | 4,67 | 5,60 | 4,67 | 4,67 | 4,67 |
- grijze container 240 liter | 8,00 | 9,60 | 8,00 | 8,00 | 8,00 |
- gft-container (140 en 240 liter) | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- papiercontainer (140 en 240 liter) | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- inworp ondergrondse container (60 liter) | |||||
- inworp ondergrondse container (30 liter) | 1,00 | 1,20 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
- container (140 en 240 liter) en zakken voor plastic verpakkingen en drinkpakken | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- brengcontainers voor glas en blik, papier, textiel | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- milieubox | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
- restafval op milieustraat per huisvuilzak (60 liter) | 2,40 | 2,88 | 2,88 | 2,88 | 2,88 |
- voorrijtarief voor aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval | 20,00 | 20,00 | 20,00 | 20,00 | 20,00 |
- een containerwisseling van 240 liter grijze container naar een 140 liter grijze container is gratis. Alle andere containerwisselingen, per container (via factuur) | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 |
Gemiddelde tarief afvalstoffenheffing per betalende huisaansluiting* | 253,00 | 297,00 | 299,00 | 299,00 | 298,00 |
* Bron: AVRI begroting 2021 en meerjarenraming 2021-2024 | |||||
* Basis- en variabel tarief vanaf 2021-2024 o.b.v. de begroting 2021. Tarieven 2021 worden eind 2020 vastgesteld. |
8. Lijkbezorgingsrechten
Op basis van een verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de algemene begraafplaatsen en voor gemeentelijke diensten, die daarmee samenhangen. De aanvrager, gebruiker of begunstigde betaalt de rechten. Het geactualiseerde beleids- en beheerplan begraafplaatsen 2018 -2021 heeft geleid tot een toekomstbestendig begraafplaatsenbeleid. Gelijktijdig zijn de tarieven verlaagd. In de tarieven van de lijkbezorgingsrechten zijn de volgende uitgaven niet meer meegenomen:
• het onderhoud van de niet-actieve begraafplaatsen;
• de uren voor beleid en algemene informatieverschaffing of klachtbehandeling.
Zo sluiten deze tarieven beter aan op de begraaftarieven in de regio.
Berekening kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten 2021 | |
Netto kosten taakveld incl. (omslag)rente | 239 |
---|---|
Toe te rekenen kosten | 243 |
Overhead | 30 |
Totaal opbrengsten (rechten) | 269 |
Totaal kosten | 272 |
Dekkingspercentage | 99% |
9. Marktgelden
Onder de naam 'marktgelden' wordt een recht voor een marktstandplaats geheven, zoals bedoeld in de marktgeldverordening. Daaronder vallen ook de diensten, die de gemeente hiervoor verleent. Het recht wordt geheven aan de houder van de marktstandplaats.
Berekening kostendekkendheid marktgelden per 2021 | |
Netto kosten taakveld incl. (omslag)rente | 10 |
---|---|
Toe te rekenen kosten (ex overhead) | 3 |
Overhead | 1 |
Totaal opbrengsten (rechten) | 4 |
Totaal kosten | 4 |
Dekkingspercentage | 78% |
10. Leges
De naam 'leges' staat voor veel verschillende rechten voor diensten door het gemeentebestuur. De aanvrager of degene voor wie de dienst is verleend, betaalt. In december 2020 worden de tarieven voor de Legesverordening 2021 vastgesteld.
De kostendekkendheid van de leges over het belastingjaar 2021 per titel van de legesverordening is zoals onderstaand weergegeven vastgesteld. De tarieven van 2020 zijn met 1,7% geïndexeerd (met uitzondering van de wettelijke tarieven).
Recapitulatie kostendekkendheid leges 2021 gemeente Neder-Betuwe | ||||
Totale kosten x € 1.000 | Opbrengsten x € 1.000 | Kostendekkend- | ||
Totaal | 1.756 | 1.525 | 87% | |
Titel 1 | Algemene dienstverlening | 642 | 443 | 69% |
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | 200 | 128 | 64% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 150 | 113 | 75% |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | 151 | 124 | 82% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 18 | 4 | 22% |
Hoofdstuk 9 | Overige publiekszaken | 14 | 9 | 62% |
Hoofdstuk 16 | Kansspelen | 2 | 1 | 35% |
Hoofdstuk 17 | Kabels en leidingen Telecommunicatie | 45 | 43 | 94% |
Hoofdstuk 18 | Verkeer en vervoer | 16 | 9 | 56% |
Hoofdstuk 19 | Naturalisatie en optie | 30 | 12 | 40% |
Hoofdstuk 20 | Diversen | 16 | 2 | 12% |
Titel 2 | Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning | 1.056 | 1.050 | 99% |
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | 78 | 71 | 91% |
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | 836 | 868 | 104% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | -3 | - | |
Hoofdstuk 6 | Intrekking omgevingsvergunning | 1 | 1 | 100% |
Hoofdstuk 7 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | 1 | 1 | 100% |
Hoofdstuk 8 | Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten | 140 | 111 | 79% |
Titel 3 | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2 | 57 | 32 | 56% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 14 | 9 | 60% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen | 3 | 2 | 48% |
Hoofdstuk 5 | Marktstandplaatsen | 10 | 5 | 57% |
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 30 | 16 | 54% |