Openbare verlichting
Beleidskader: het Beheerplan Openbare Verlichting
Het beheerplan Openbare Verlichting 2016-2020 is vastgesteld in december 2015 (RAAD/15/01940) met onder andere de volgende uitgangspunten:
- De gemeente verlicht de openbare ruimten, die eigendom zijn van de gemeente en waarvan ze (weg)beheerder is met uitzondering van zelfstandige, recreatieve fietspaden, voetpaden die geen belangrijke functie hebben voor het woon- werkverkeer en de laagste categorie wegen buiten de bebouwde kom.
- Buiten de bebouwde kom vindt een uitsterfconstructie plaats.
- De gemeente streeft ernaar om aan de doelstellingen van het Energieakkoord te voldoen.
- De gemeente Neder-Betuwe start in 2020 een pilot SmartCity. De pilot houd in dat de bedrijventerreinen in de gemeente een plan kunnen indienen dat wordt beoordeeld. Het beste plan en participatie worden uitgewerkt en gerealiseerd.
De vervangingswerkzaamheden vallend onder het innovatief vervangingsplan zijn afgerond in 2018. Het gaat hier om 25 procent van het openbare verlichtingsareaal.
De verduurzaming van de overige openbare verlichting is vastgesteld in mei 2019. Hierbij wordt de overige 75 procent van het openbare verlichtingsareaal verduurzaamd (volgens scenario 1).
Kwaliteitsniveau
De gemeente hanteert de richtlijn ROVL-2011. Daarnaast geldt bij nieuwbouwlocaties het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Bij structurele vervangingen worden dimmers aangebracht. Het lichtniveau wordt tussen 23.00 uur en 6.00 uur tot 50% gedimd.
Financiële consequenties
De werkzaamheden vallen binnen de financiële kaders.