Begroting 2021
portal

Home

Paragrafen

Belangrijke ontwikkelingen

Rechtmatigheidsverantwoording
Over het begrotingsjaar 2021 geeft het college voor het eerst zelfstandig een rechtmatigheids mededeling af in de jaarstukken. Dit oordeel over de rechtmatigheid van de baten, lasten en balansmutaties (financiële rechtmatigheid) wordt nu door de accountant gegeven. Om te realiseren dat het college in staat is deze rechtmatigheidsverantwoording af te geven, stuurt de organisatie op het verbeteren van de kwaliteit en de interne beheersing van de processen. Ook de huidige verbijzonderde interne controle wordt hierop aangepast.

Strategisch HR-beleid en vitaliteitsbeleid

In 2021 is er aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers, regionale samenwerking, arbeidsmarktcommunicatie, verdere digitalisering en de doorontwikkeling van de organisatie. Dit krijgt nog vorm en inhoud aan de hand van een op te stellen strategisch HR-beleid voor de komende jaren. Daarbij wordt verder gebouwd op de eerder genoemde HR-visie.

Vanaf 2021 gaan we ook aan de slag met vitaliteitsbeleid voor onze medewerkers. Daarbij gaat het zowel om iemands fysieke als mentale ‘fitheid’. Die zijn van belang om het werk nu en in de toekomst goed te kunnen blijven doen. De medewerker blijft uiteraard wel zelf verantwoordelijk voor het bevorderen van zijn of haar vitaliteit.

Regionaal Traineeship Rivierenland
Niet alleen binnen onze eigen gemeente, maar ook op regionaal niveau willen we graag investeren in ontwikkelkansen. Met een groot deel van de andere gemeenten van Regio Rivierenland is afgesproken het Traineeship Rivierenland op te zetten. Er wordt volop gewerkt om in 2021 met de eerste trainees te starten. We zijn blij met het commitment binnen de regio om te investeren in regionale ontwikkeling. Als een van de trekkers dragen wij daaraan als organisatie flink bij.

Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO)
In 2021 gaan we verder met de realisatie van alle maatregelen die nodig zijn vanuit de Baseline Informatieveiligheid overheid (BIO). Cybercrime geven we continue aandacht. Door een verbeterde monitoring en sturing van de belangrijkste uitgangspunten van privacy bewaken we de voortgang op een effectieve wijze. Daartoe geven we in rapportages periodiek aandacht aan de wijze waarop we op de belangrijkste thema’s scoren, en welke ontwikkeling we zien.

Mogelijk maken van veranderingen en transformaties
De veranderingen binnen het sociale en het fysieke domein stellen de organisatie voor flinke uitdagingen, waarin op verschillende aspecten van de bedrijfsvoering de krachten gebundeld moeten worden. Om de uitgaven in het sociale domein te kunnen beheersen, is het bijvoorbeeld cruciaal dat een digitale systematiek wordt ontwikkeld waarmee de kosten gemonitord en geprognosticeerd kunnen worden. Een ander voorbeeld is de invoering van de Omgevingswet, die hoge eisen stelt aan het digitaal zichtbaar maken van regelgeving, werkprocessen en participatie.

Doorontwikkeling van de organisatie
De ontwikkelingen die in deze paragraaf benoemd zijn, laten zien dat de eisen aan de gemeentelijke organisatie onverminderd hoog blijven. In 2020 zijn we daarom gestart met een doorontwikkeling van de organisatie, die gericht is op de wendbaarheid ervan. De uitbraak van COVID-19 heeft daarop invloed gehad. Niet alleen is het traject daardoor later gestart en heeft het een flinke impact gehad op de manier van werken. Het heeft ook waardevolle inzichten opgeleverd over wat belangrijk is voor de organisatie en onder welke voorwaarden veranderingen snel tot stand kunnen komen. Die inzichten worden verwerkt in de aanpak, waarmee het traject in 2021 goed op gang komt.

Bezuinigingen
In de Kadernota 2021-2024 is besloten de ambtelijke organisatie een taakstellende bezuiniging op te leggen van € 100.000. Op korte termijn zien wij enkele mogelijkheden om besparingen te realiseren in de apparaatskosten (met andere woorden: de niet-formatieve bedrijfsvoeringsbudgetten, zoals het opleidingsbudget). In de laatste maanden van 2020 werken we die mogelijkheden op een zorgvuldige manier uit in concrete maatregelen, die per 2021 geëffectueerd worden.

Daarbij gaan wij ervan uit dat die besparingen zodanig te realiseren zijn, dat daarmee geen ingrijpende concessies hoeven te worden gedaan aan de kwalitatieve bezetting van de gemeentelijke organisatie en de dienstverlening aan raad, inwoners, bedrijven en maatschappelijk middenveld. We merken wel dat dit een lastige opgave is. Eerdere bezuinigingstaakstellingen hebben tussen 2016 en 2018 al geleid tot formatieverminderingen en het inboeken van efficiencyvoordelen. Daardoor zit er weinig 'rek' meer in de formatie- en organisatiebudgetten. Daarom is al eerder aangegeven dat verdere structurele besparingen op het aantal medewerkers gepaard zullen moeten gaan met een structurele vermindering van het takenpakket of een structurele verlaging van het ambitieniveau.

Personeelslasten

Personeelslasten (burger)raadsleden, college en griffie
In de begroting 2021 is voor (burger)raadsleden meerjarig een bedrag van € 296.770 geraamd. Voor het college is meerjarig vanaf 2021 een bedrag van € 541.630 geraamd en voor de griffie meerjarig een bedrag van € 118.430.

Personeelslasten ambtelijke organisatie
Voor de personeelslasten van de ambtelijke organisatie is in 2021 een bedrag van 10,5 miljoen geraamd. De personeelslasten voor Babsen, pensioen van oud-wethouders en nabestaanden, Appa uitkeringen en voormalig personeel zijn hierbij inbegrepen. De formatie van de ambtelijke organisatie in 2021 bedraagt in totaal 143,9 fte.

Overige personeelslasten (burger)raadsleden, college, griffie en ambtelijke organisatie)
Voor de overige personeelslasten (van (burger)raadsleden, college, griffie en ambtelijke organisatie) is in 2021 meerjarig een bedrag van € 490.291 geraamd. De overige personeelslasten hebben betrekking op reiskosten woon-werk, secundaire arbeidsvoorwaarden, verzekeringen, vergoedingen, jubilea, enz.

Vrijval vacaturegelden inzetten voor externe inhuur
Binnen de organisatie ontstaan gedurende het jaar vacatures door uitstroom van medewerkers. Het voordeel dat hierdoor ontstaat binnen de personeelslasten wordt vrijval vacaturegelden genoemd. De leidinggevende maakt vervolgens de afweging om de vacature wel of niet in te vullen. Invulling is mogelijk op basis van een (tijdelijk) dienstverband of op basis van tijdelijke externe inhuur.

Vervanging personeel bij ziekte en zwangerschapsverlof
In de begroting 2021 is meerjarig een bedrag geraamd van € 171.700 voor de (tijdelijke) vervanging van langdurig zieke medewerkers. In het geval van zwangerschapsverlof ontvangt de werkgever een zwangerschapsuitkering van het UWV. Deze uitkering is bedoeld om de medewerkster voor een bepaalde periode (gedeeltelijk) te vervangen.

Deze pagina is gebouwd op 10/08/2020 15:20:32 met de export van 10/08/2020 14:44:01